Efektywna komunikacja, zarządzanie sobą w czasie z elementami asertywności i techniki radzenia sobie ze stresem
Cel szkolenia
Usługa przygotowuje uczestników do samodzielnej skuteczności zarządzania stresem i organizacji pracy, umożliwiając im opanowanie praktycznych narzędzi redukcji napięcia psychicznego oraz wypracowanie umiejętności planowania i skutecznego radzenia sobie w sytuacjach stresujących. Szkolenie dodatkowo przygotowuje uczestników do samodzielnej efektywności w komunikowaniu się, co pozwoli im na budowanie profesjonalnych relacji, współpracę z innymi oraz osiąganie indywidualnych i organizacyjnych cel.
Ramowy program
- Formułowanie wypowiedzi.
- Tworzenie Relacji Kluczem do efektywnej komunikacji.
- Techniki zadawania pytań.
- Etyka w rozmowie z drugą osobą. Koła Mehrabiana.
- Komunikacja Werbalna i Pozawerbalna.
- Mowa Ciała.
- Analiza potrzeb rozmówcy i umiejętność argumentacji.
- Parafraza.
- Jak budować postawę profesjonalisty w kontaktach interpersonalnych?
- Jak przygotować się do rozmów telefonicznych, żeby zwiększyć ich skuteczność?
- Praca z trudnym klientem wstęp do postawy asertywnej.
- Jak pracować z własnym potencjałem i odkrywać go u innych?
- Metaprogramy w Komunikacji i ich sterowanie.
- Świadomość i nieświadomość.
- Wartości i ich rola w procesie komunikacji.
- Perswazja w komunikacji.
- Aktywne podejście do zarządzania czasem.
- Krąg reguł zarządzania czasem w pracy i życiu prywatnym.
- Organizacja pracy własnej poprzez wyznaczanie priorytetów.
- Sposoby ustalania priorytetów.
- Zysk i strata w planowaniu zadań – szacowanie czasu.
- Analiza celów i kontrola ich realizacji.
- Metoda wyznaczania celów – SMART.
- Obrany cel a elastyczność w działaniu.
- „Złodzieje czasu” – czynności, sytuacje, które nie sprzyjają efektywnemu zarządzaniu czasem.
- Wewnętrzne i zewnętrzne pochłaniacze czasu.
- Analiza własnego stylu zarządzania czasem i źródeł motywacji w realizacji wyznaczonych zadań.
- Pozytywne spojrzenie na ustalone cele i ich realizację – radzenie sobie z niepowodzeniami.
- Techniki analizowania czasu pracy i tworzenie „planów działań”.
- Tworzenie planu pracy i jego kontrola.
- Przyczyny i przeszkody w zarządzaniu czasem.
- Co to jest asertywność?
- Zachowanie asertywne, jako opozycja do zachowania agresywnego i uległego.
- Spójność komunikatów werbalnych i niewerbalnych.
- Komunikat ja – jako technika zmniejszania oporu u odbiorcy.
- Asertywne wyrażanie opinii i ocen.
- Stawianie granic.
- Obrona przed krytyką.
- Stres – co warto wiedzieć, aby odmienić jego znaczenie.
- Stres jako odpowiedź na wymagania stawiane przez otoczenie.
- Czym jest stres?
- Źródła stresu.
- Objawy stresu i rodzaje stresu.
- Poznaj siebie – jak reaguję na stres?
- Proces reakcji stresowej: sytuacja – umysł – ciało.
- Poczucie kontroli nad zdarzeniami, czyli o skutkach niedostatecznego i nadmiernego poczucia sprawstwa.
- Badanie własnego poziomu samooceny i stresu.
- Co powoduje napięcia w pracy?
- Zjawisko wypalenia zawodowego – jego proces, czynniki, symptomy i skutki.
- Radzenie sobie z niechęcią wobec pracy.
- Metody pracy ze stresem.
- Włącz swój mózg – potężne narzędzie w walce ze stresem.
- Narzędzia wpływu na stres z których możemy korzystać na poziomie – interpretacja zdarzeń i kreowanie rzeczywistości, praca zmyślami: jak nasze myśli kierują rzeczywistość, zauważ swoje myśli , dobre myśli, sposoby radzenie sobie z trudnymi narzędziami.
- Wpływ przekonań i poprzednich doświadczeń na interpretację zdarzeń stresujących.
- Wyobrażenia dotyczące przyszłości jako mechanizm zachowań lękowych i martwienia się.
- Samoocena własnych możliwości oraz zasobów w poradzeniu sobie ze stresem.
- Świadomie kreowanie możliwości w reagowaniu na daną sytuację.
- Emocje i ciało – czym są, ich rola w powstawaniu i niwelowaniu stresu.
- Motywacja – budowanie i wzmacnianie pozytywnego obrazu siebie.
- Poczuj się lepiej – techniki wspierające pokonanie stresu.
Dzięki szkoleniu uczestnik
Operuje narzędziami skutecznej komunikacji.
- wymienia rodzaje komunikacji
- definiuje bariery komunikacji
- opisuje zasady skutecznej komunikacji
Wykorzystuje poprawną komunikację do budowania relacji i przestrzega zasad etyki w kontaktach interpersonalnych.
- identyfikuje 4 płaszczyzny wypowiedzi ich wpływ na komunikację
- adaptuje styl komunikacji do osobowości rozmówcy
- definiuje filary dobrej relacji
- komunikuje się z pozycji JA
Określa komunikację niewerbalną i identyfikuje jej różne formy.
- optymalizuje czas, miejsce i inne czynniki dla skutecznej komunikacji
- stosuje komunikację niewerbalną celu uzyskania spójności i wiarygodności przekazu
- identyfikuje sygnały pozawerbalne u swojego rozmówcy
Stosuje metody aktywnego słuchania i doboru pytań w celu zanalizowania potrzeb rozmówcy.
- wykorzystuje odpowiednie rodzaje pytań
- stosuje techniki aktywnego słuchania
- dostraja się do rozmówcy
Kształtuje i praktykuje asertywność.
- definiuje komunikacje asertywną
- rozpoznaje czynniki i postawy zabijające asertywność
- stosuje techniki wzmacniające postawę asertywną
- stosuje techniki asertywnej odmowy oraz asertywnego radzenia sobie z krytyką
Rozpoznawanie i radzeni sobie ze stresem.
- identyfikuje i opisuje przebieg reakcji na czynniki stresotwórcze
- wykorzystuje aktywne, jak i pasywne metody radzenia sobie zarówno w czasie pracy, jak i w czasie wolnym
- ocenia skuteczność zastosowanych metod radzenia sobie ze stresem z perspektywy indywidualnych potrzeb
Analizuje środowisko pracy.
- identyfikuje czynniki ryzyka związane zarówno z treścią, jak i kontekstem pracy
- ocenia zagrożenia związane ze stresem w miejscu pracy
Efektywnie zarządza czasem.
- wykorzystuje zasady zarządzania czasem w codziennej pracy
- ustala priorytety zgodnie z poznanymi zasadami zarządzania czasem
- planuje szereg zadań, uwzględniając ich złożoność i terminy wykonania
Rozwiązuje konflikty.
- charakteryzuje i stosuje zasady obrony przed krytyką, umiejętnie reagując na konstruktywną krytykę
- radzi sobie w sytuacjach stresujących, zachowując spokój i podejmując trafne decyzje